Ile przyczep może ciągnąć traktor?
Traktor to jedno z najbardziej potrzebnych, a zarazem najbardziej uniwersalnych maszyn użytkowanych w gospodarstwach rolnych i nie tylko.
Pojazd ten może współdziałać z innymi urządzeniami, a także po połączeniu z przyczepą pełnić funkcję pojazdu transportowego.
Dzięki szerokiemu wyborowi różnych ciągników i przyczep jedno, dwuosiowych czy też tandemowych, z pewnością każdy znajdzie na rynku zestaw idealnie wpasowujący się w jego wymagania i preferencje. Warto jednak pamiętać o uprawnieniach potrzebnych do poruszania się ciągnikiem z przyczepą po drogach publicznych oraz dopuszczalnym limitom masy całkowitej przyczepy i ciągnika.
Dopuszczalna masa całkowita ciągnika z przyczepą
Decydując się na użytkowanie ciągnika rolniczego oraz przyczepy, warto pamiętać o obowiązujących w Polsce limitach dotyczących dopuszczalnej masy całkowitej ciągnika z przyczepą. Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia:
„Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2-20, nie może przekraczać w przypadku: zespołu pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest wyposażony w koła ogumione pojazd wolnobieżny lub wyposażony w koła ogumione ciągnik rolniczy — masy wynikającej z sumy dopuszczalnych mas całkowitych pojazdów wchodzących w jego skład, która nie może przekraczać 40 ton”.
Jak odpowiednio dopasować przyczepę do naszych potrzeb?
Przyczepa to jedna z podstawowych maszyn w każdym gospodarstwie rolniczym. Bez nich większość prac byłaby niemożliwa do wykonania, dlatego tak istotne jest to, aby podczas zakupu przyczepy rolniczej dokładnie przemyśleć tę inwestycję i zakupić model najlepiej pasujący do prac, w jakich będzie ona wykorzystywana.
Warto przed podjęciem decyzji szczegółowo przeanalizować potrzeby i oczekiwania wobec sprzętu. Dzięki temu z pewnością wybór będzie łatwiejszy.
Podstawowym i zarazem najważniejszym parametrem jest oczywiście ładowność przyczepy. To od niej zależy to jak wiele ładunku będziemy w stanie zabrać, dlatego warto zastanowić się jaki ładunek zamierzamy tą przyczepą przewozić i w jakich ilościach. Z ładownością łączy się także konstrukcja podwozia przyczepy.
W przypadku przyczep CARGO można wyróżnić przyczepy jednoosiowe, dwuosiowe lub przyczepy typu tandem. Modele jednoosiowe mają zazwyczaj mniejszą ładowność i są bardziej kompaktowe. Dwuosiowe przyczepy mogą przewieźć znacznie większe ładunki, całe obciążenie przyjmują na własne osie, nie obciążając dodatkowo ciągnika i mają bardzo mały promień skrętu, przez co można z nimi zawrócić nawet na małej przestrzeni.
Przyczepy tandem to zupełnie inna konstrukcja, która może składać się z dwóch lub nawet trzech osi, ale są one umieszczone w tylnej części przyczepy. Sprawia to, że ciężar ładunku częściowo spoczywa na tylnej osi ciągnika, przez co uciąg ładunku jest znacznie łatwiejszy.
Uprawnienia do prowadzenia ciągnika z przyczepą
Aby poruszać się ciągnikiem rolniczym po drogach publicznych, niezbędne jest ukończenie odpowiedniego kursu i zdanie egzaminu państwowego na odpowiednią kategorię prawa jazdy. W tym przypadku wystarczające jest posiadanie prawa jazdy kategorii B, o czym wiele osób nawet nie wie.
Oczywiście nie oznacza to, że posiadając prawo jazdy kategorii B mamy całkowitą dowolność. O ile w stosunku do ciągnika nie ma żadnych ograniczeń dla kierowców posiadających kategorię B, to jeśli chcemy prowadzić ciągnik rolniczy z przyczepą, to jej dopuszczalna masa całkowita nie może przekroczyć 750 kg.
Jest to ograniczenie, które sprawia, że osoby pracujące w gospodarstwie rolniczym nie mogą polegać jedynie na tej kategorii prawa jazdy, ponieważ na przyczepach rolniczych bardzo często wozi się towary znacznie cięższe niż 750 kg.
Z tego względu niezbędne jest zdanie egzaminu państwowego na kategorię T, które daje uprawnienia do prowadzenia ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego i zespołu wymienionych pojazdów z przyczepą, pozwala też kierować pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM — czyli między innymi motorowerem i quadami.
O tę kategorię prawa jazdy mogą ubiegać się osoby w wieku od 16 lat (kurs można rozpocząć 3 miesiące przed ukończeniem 16 roku życia), a uczniowie szkół rolniczych nawet wcześniej, bo przygotowania do egzaminu mogą zacząć już rok przed wiekiem ustalonym w ustawie.