Jak dbać o filtr DPF?
Filtr cząsteczek stałych, czyli filtr DPF to jedna z droższych inwestycji w samochodzie z silnikiem Diesla. Kiedyś jego posiadanie było wyborem właściciela pojazdu, jednak dziś wszystkie nowe modele są wyposażone w DPF od samego początku. Podstawowym zadaniem filtra DPF jest wyłapywanie ze spalin cząsteczek sadzy i popiołów, potocznie zwanych cząsteczkami PM. O ich niebezpiecznym wpływie na zdrowie słyszymy dziś coraz częściej, zwłaszcza zimą, gdy problemy ze smogiem nasilają się. Nie ulega więc wątpliwości, że posiadanie filtra DPF pozwala zmniejszyć nasz wkład w zanieczyszczanie środowiska. Niestety, filtry te często się zapychają lub całkowicie psują, co oczywiście wiąże się z kolejnymi wydatkami na naprawy. Jak dbać o filtr DPF, by ten służył jak najdłużej?
Przede wszystkim czyszczenie
Założenia producentów są jasne – filtry DPF powinny sprawnie służyć przez co najmniej 200 tysięcy kilometrów trasy zanim konieczna będzie ich wymiana. Niestety, w praktyce okazuje się, że już po 50 tysiącach kilometrów DPFy zaczynają szwankować. Wielu kierowców narzeka i złości się, nie wiedząc że to głównie ich błędy doprowadziły do takiej sytuacji. Aby uniknąć większych problemów z filtrem DPF warto pamiętać przede wszystkim o jego czyszczeniu.
Pierwszą częścią filtra, na którą należy zwracać szczególną uwagę jest EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin. Zdarza się, że po kilku latach użytkowania element ten przestaje pracować poprawnie i blokuje się w jednej pozycji, przyczyniając się do przyspieszonego zapychania filtra. Aby tego uniknąć, należy regularnie sprawdzać kondycję zaworu i w razie potrzeby oczyszczać go z nadmiaru mieszanki sadzowo-olejowej w serwisie samochodowym.
Regularnie należy wymieniać też filtr powietrza. Zaleca się, by robić to co najmniej raz do roku, podczas regularnego przeglądu. Niedrożny filtr powietrza może wpłynąć na zwiększenie dymienia, a co za tym idzie, pogorszyć warunki pracy filtra DPF.
Jeśli chodzi o samo czyszczenie filtra DPF, w normalnych warunkach filtr dba o nie sam – jazda ze stałą prędkością, przy obrotach około 2-2,5 tys./min przez 10-15 minut wygeneruje odpowiednią temperaturę do wypalenia sadzy z filtra. Niestety, w warunkach miejskich ciężko osiągnąć taki wynik, co przysparza kierowcom nie lada kłopotów. W takich wypadkach samochód powinien zasygnalizować kierowcy konieczność oczyszczenia filtra DPF poprzez zapalenie odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej. Zapchany filtr oczyszcza się wtedy w serwisie poprzez wymuszone, diagnostyczne dopalanie sadzy. Poziom zapchania filtra nie może jednak przekroczyć dopuszczalnego poziomu. Jeśli tak się stanie, konieczne będzie droższe już chemiczne usuwanie sadzy z filtra DPF. Usługę tę również najlepiej zgłosić w serwisie, gdzie profesjonaliści doskonale wiedzą jakich płynów użyć w celu oczyszczenia filtra DPF.
Co zyskujemy dzięki częstemu czyszczeniu filtra DPF
Regularne oczyszczanie filtra DPF, zwłaszcza w samochodach poruszających się w miejskiej scenerii i nie spełniających wymogów do samodzielnego oczyszczania się filtra pozwala na uniknięcie kosztownych napraw systemu wydechowego. Najłatwiejsze wymiany części filtrów DPF zamykają się w granicach 1000 złotych, jednak znacznie częściej zdarza się, że konieczny będzie zakup nowego elementu-zamiennika (koszt do 3000 zł) lub zupełnie nowego, oryginalnego elementu, których ceny mogą dochodzić nawet do 10 000 złotych. To chyba najlepszy argument na to, by czyścić filtr DPF regularnie i nie ignorować sygnałów samochodu o jego złym stanie. Na sprawnie działającym filtrze DPF zyskują wszyscy – zarówno kierowcy i właściciele pojazdów, jak i środowisko.