Jak dbać o filtr DPF?

Filtr cząsteczek stałych, czyli filtr DPF to jedna z droższych inwestycji w samochodzie z silnikiem Diesla. Kiedyś jego posiadanie było wyborem właściciela pojazdu, jednak dziś wszystkie nowe modele są wyposażone w DPF od samego początku. Podstawowym zadaniem filtra DPF jest wyłapywanie ze spalin cząsteczek sadzy i popiołów, potocznie zwanych cząsteczkami PM. O ich niebezpiecznym wpływie na zdrowie słyszymy dziś coraz częściej, zwłaszcza zimą, gdy problemy ze smogiem nasilają się. Nie ulega więc wątpliwości, że posiadanie filtra DPF pozwala zmniejszyć nasz wkład w zanieczyszczanie środowiska. Niestety, filtry te często się zapychają lub całkowicie psują, co oczywiście wiąże się z kolejnymi wydatkami na naprawy. Jak dbać o filtr DPF, by ten służył jak najdłużej?

Przede wszystkim czyszczenie

Założenia producentów są jasne – filtry DPF powinny sprawnie służyć przez co najmniej 200 tysięcy kilometrów trasy zanim konieczna będzie ich wymiana. Niestety, w praktyce okazuje się, że już po 50 tysiącach kilometrów DPFy zaczynają szwankować. Wielu kierowców narzeka i złości się, nie wiedząc że to głównie ich błędy doprowadziły do takiej sytuacji. Aby uniknąć większych problemów z filtrem DPF warto pamiętać przede wszystkim o jego czyszczeniu.

Pierwszą częścią filtra, na którą należy zwracać szczególną uwagę jest EGR, czyli zawór recyrkulacji spalin. Zdarza się, że po kilku latach użytkowania element ten przestaje pracować poprawnie i blokuje się w jednej pozycji, przyczyniając się do przyspieszonego zapychania filtra. Aby tego uniknąć, należy regularnie sprawdzać kondycję zaworu i w razie potrzeby oczyszczać go z nadmiaru mieszanki sadzowo-olejowej w serwisie samochodowym.

 

czyszczenie dpf cena

 

Regularnie należy wymieniać też filtr powietrza. Zaleca się, by robić to co najmniej raz do roku, podczas regularnego przeglądu. Niedrożny filtr powietrza może wpłynąć na zwiększenie dymienia, a co za tym idzie, pogorszyć warunki pracy filtra DPF.

Jeśli chodzi o samo czyszczenie filtra DPF, w normalnych warunkach filtr dba o nie sam – jazda ze stałą prędkością, przy obrotach około 2-2,5 tys./min przez 10-15 minut wygeneruje odpowiednią temperaturę do wypalenia sadzy z filtra. Niestety, w warunkach miejskich ciężko osiągnąć taki wynik, co przysparza kierowcom nie lada kłopotów. W takich wypadkach samochód powinien zasygnalizować kierowcy konieczność oczyszczenia filtra DPF poprzez zapalenie odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej. Zapchany filtr oczyszcza się wtedy w serwisie poprzez wymuszone, diagnostyczne dopalanie sadzy. Poziom zapchania filtra nie może jednak przekroczyć dopuszczalnego poziomu. Jeśli tak się stanie, konieczne będzie droższe już chemiczne usuwanie sadzy z filtra DPF. Usługę tę również najlepiej zgłosić w serwisie, gdzie profesjonaliści doskonale wiedzą jakich płynów użyć w celu oczyszczenia filtra DPF.

Co zyskujemy dzięki częstemu czyszczeniu filtra DPF

Regularne oczyszczanie filtra DPF, zwłaszcza w samochodach poruszających się w miejskiej scenerii i nie spełniających wymogów do samodzielnego oczyszczania się filtra pozwala na uniknięcie kosztownych napraw systemu wydechowego. Najłatwiejsze wymiany części filtrów DPF zamykają się w granicach 1000 złotych, jednak znacznie częściej zdarza się, że konieczny będzie zakup nowego elementu-zamiennika (koszt do 3000 zł) lub zupełnie nowego, oryginalnego elementu, których ceny mogą dochodzić nawet do 10 000 złotych. To chyba najlepszy argument na to, by czyścić filtr DPF regularnie i nie ignorować sygnałów samochodu o jego złym stanie. Na sprawnie działającym filtrze DPF zyskują wszyscy – zarówno kierowcy i właściciele pojazdów, jak i środowisko.