Oświetlenie obiektów handlowych – jak przyciągnąć klienta światłem

Oświetlenie ma za zadanie ułatwić przebywanie w danym miejscu po zmroku i pozwala na załatwianie wszelkich spraw, choć naturalne światło znika. Jeśli chodzi o branżę handlową, oświetlenie ma jednak jeszcze jedną funkcję – służy jako podkreślenie danego miejsca i jego dóbr, gra rolę reprezentacyjną. W tym artykule piszemy o tym, w jaki sposób można zainteresować klientów, stosując odpowiednie oświetlenie.

Zaproszenie do środka

To, że zapada zmierzch, nie oznacza, że przyszedł czas na zamknięcie sklepu, bo już nikt nie wybierze się na zakupy. Specjaliści w branży handlowej dobrze o tym wiedzą, bo coraz więcej ich dba o to, aby ich sklepy i sklepiki były dobrze oświetlone. Dlaczego? Ponieważ oświetlenie nie służy już wyłącznie rozjaśnieniu danej przestrzeni na tyle, aby można było wykonywać codzienne czynności, lecz funkcjonuje ono również jako wizytówka danego miejsca.

Wystarczy wyobrazić sobie sklep, w którym pali się jedna lampa, dzięki której widać jedynie sprzedającego i kawałek lady, a cały towar znajduje się gdzieś w cieniu. Pierwszym odruchem pieszych jest pójście do innego sklepu, bo wydaje się, że ten za chwilę zostanie zamknięty.

Tymczasem odpowiednio dobrane oświetlenie całego miejsca już na pierwszy rzut oka pokazuje, że w danym sklepie coś się dzieje i pozwala dostrzec, jakie produkty dany punkt oferuje. W ciągu dnia sklep promuje swój towar dzięki dekoracjom i produktom znajdującym się za szybą sklepową, a podczas zmroku potrzebne jest jeszcze światło, aby zachęcić potencjalnych klientów do zajrzenia do środka.

Nawet jeśli w tym momencie nie mają czasu na większe zakupy lub nie potrzebują produktów z tego sklepu, miejsce to zapadnie im w pamięć i wrócą tam wtedy, kiedy będą potrzebowali określonych artykułów. Oświetlenie danego punktu handlowego jest zatem zaproszeniem i odpowiada za pierwsze wrażenie.

oświetlenie sklepów

Pomysłowe oświetlenie na poziomie

Aby oświetlenie sklepu spełniało swoje zadanie, czyli było interesujące dla potencjalnych klientów i dobrze się im kojarzyło, musi być zrobione ze smakiem i z pomysłem. Co to znaczy? Oznacza to, że nie chodzi tutaj o wykorzystanie tylu lampek, na ile stać dany sklep, lecz o dobranie takiego oświetlenia, które będzie eksponowało ciekawe produkty i które będzie tworzyło określoną atmosferę.

Jeśli cała szyba sklepu będzie świeciła dziesiątkami jaskrawych światełek, ludzie będą odwracali wzrok, ponieważ jest to nieprzyjemne dla oczu. Jeśli z kolei lampy będą użyte w odpowiedni sposób, w ogóle nie będą rzucały się w oczy.

Odpowiednią atmosferę można stworzyć poprzez dopasowanie oświetlenia do typu produktów. Na przykład, księgarnię warto oświetlić ciepłym, spokojnym światłem, które wprowadza w pozytywny i może nawet tajemniczy nastrój, który pomoże klientom się zrelaksować i poszukiwać ciekawej historii, którą chętnie przeczytają w domu.

Z kolei w sklepie z butami warto postawić na jasne, standardowe światło, dzięki któremu kolory obuwia są wyraźne, a wszelkie detale dobrze widoczne. W tym sklepie chodzi o wybranie produktów na podstawie ich wyglądu, dlatego niezbędne jest uniwersalne światło w raczej zimnym odcieniu.

Profesjonalizm obiektu

Kiedy klient zainteresował się już danym miejscem handlowym i przegląda oferowane tam produkty, kolejnym celem jest to, aby pozostał tam z chęcią, bo wówczas są większe szanse, że zdecyduje się na zakup. Dlatego, kiedy sklep zrobi już dobre pierwsze wrażenie, warto jest je utrzymać. Można to zrobić, używając takiego światła, które jest przyjemne dla oczu, nie ma promieniowania UV i nie miga. Dbanie o światło wysokiej jakości i o to, aby żarówki nie były zużyte jest bardzo ważne. W przeciwnym razie sklep może kojarzyć się z brakiem profesjonalizmu, a przecież każdy lubi odwiedzać miejsca, w których zwraca się uwagę na detale.

Jeśli przestanie nagle świecić jedna żarówka to nie koniec świata i można ją szybko wymienić. Jeśli jednak wyraźnie brakuje kilku elementów w oświetleniu, będzie to robiło kiepskie wrażenie na klientach. Pamiętając o tych kilku wskazówkach, można oświetlić każdy punkt handlowy w ciekawy, estetycznie przyjemny sposób.