Środki BHP w firmach – podstawowe informacje

Środki BHP pozwalają chronić zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. Czystość zachowana w każdym miejscu pracy jest podstawą. Wszelkie urządzenia higieniczno-sanitarne, muszą znajdować się w każdej firmie.

Ze względu na różnorodność stanowisk, każdy pracownik musi mieć do dyspozycji określony typ i ilość środków czystości. Dodatkowo, istotne jest optymalny czas zużycia dostarczonych środków czystości. Inaczej bowiem wygląda sprawa zapewnienia czystości w:

  • Lokalach gastronomicznych,
  • Biurach,
  • Halach produkcyjnych.

Ilość i rodzaje środków BHP jakie znajdują się w miejscach pracy, są uzależnione od ilości pracowników oraz od stopnia zanieczyszczenia. Pracodawca ma obowiązek dostarczać np. daną liczbę kostek mydła na miesiąc, biorąc pod uwagę wymienione kryteria.

 

Które środki czystości muszą być zawsze dostępne?

Przy zlewach i w szafkach, powinny znaleźć się przede wszystkim mydła, ręczniki (w tym papierowe), środki do dezynfekcji oraz specjalne pasty do czyszczenia. W zależności od rodzaju pracy i stopnia zanieczyszczenia, pracodawca powinien regularnie dostarczać wszystkie środki BHP. Inaczej bowiem zaopatrzani są pracownicy biurowi, a inaczej pracownicy przemysłu.
Środki, jakie zawsze powinny znajdować się w miejscu pracy, to między innymi:

  • Mydła (często mydła antybakteryjne),
  • Płyny do dezynfekcji rąk,
  • Pasty do czyszczenia obuwia.

Wszystkie powyżej wymienione środki BHP stanowią podstawę. Często jednak, w miejscach pracy znajdują się również szampony do włosów, żele i płyny do mycia ciała – pod warunkiem, że stopień zanieczyszczenia w pracy jest znacznie podwyższony. Dotyczy to np. pracowników kopalni, zakładów utylizacji czy osób, które oczyszczają zbiorniki po trujących substancjach.
W wielu firmach, pracownikom udostępniona jest pralka oraz płyny i proszki do prania odzieży firmowej. Często, po każdej zmianie, konieczne jest wypranie wszystkich używanych ubrań, szmatek czy ręczników do rąk. Są to lokale gastronomiczne, firmy przemysłowe i zakłady produkcyjne.

Poza środkami czystości, każdy pracownik musi mieć dostęp do urządzeń higieniczno-sanitarnych. W niektórych miejscach pracy, wymaganymi urządzeniami będą zlewy służące do dezynfekcji rąk i mycia twarzy. Jednak, w przypadku pracowników przemysłowych i budowlanych, w pracy muszą znajdować się prysznice, kabiny natryskowe i inne.

Środki BHP, jakie znajdują się w miejscach pracy, zapewniają przede wszystkim utrzymanie czystości na stanowisku. Warto jednak dodać, że czystość ciała zapobiega powstawaniu różnych infekcji skórnych, zatruć i chorób.

Wszystkie normy związane ze środkami czystości, określa Kodeks Pracy. W art. 233 Kodeksu, opisane są zasady dotyczące ilości, jakości i rodzajów środków BHP, które powinny obowiązkowo znaleźć się w każdym miejscu pracy.

Dużo mówi się na temat niedopuszczalności ekwiwalentu w zamian za środki czystości. Wypłacanie kwoty w danej wysokości nie zapewni pracownikom bezpiecznej i higienicznej pracy.